Til Nådens Menu   Til Bibel Studie Menu

Nåden i Rommerbrevet 11

Jesus kom ikke for at bringe flere love, Han kom for at bringe nåde og sandhed. Moseloven blev givet for at vække/frembringe synd og bringe mennesket til erkendelsen af, at de har brug for en Frelser. Under nådens pagt, lever vi ved Helligånden's tilskyndelse/foranledning.



  1. Under nådens pagt, lever vi ved Helligånden's tilskyndelse/foranledning (Rom. 7:6).
    1. Selvom vi er blevet løst fra Moseloven, betyder det ikke at vi ikke skal rette os efter nogen regler.
    2. Når Helligånden lever elller bor i dig, skriver Han Han's love på dit hjerte og giver dig så evnen til at rette sig efter dem.
    3. Vi lever nu under et andet lovmønster (Hebr. 8:10).
      1. Åndens lov for livet i Kristus
      2. Kærligheden's lov
      3. Når kærligheden's lov er skrevet i dit hjerte, har du ingen problemer med at opfylde de Ti Bud.
    4. Den Hellige Ånd hjælper os nu, fornemt og elegant, med at navigere vore livs situationer.
    5. Være under nåde bliver aldrig en undskyldning for dårlig opførsel/adfærd, det er en istandsættelse til en ret opførsel/adfærd.
    6. Gud's nåde har gjort hele Kristi fuldbragte værk tilgængelig/anvendelig/gyldig for os og lære os hvordan vi skal leve besindigt og retskaffent og gudfrygtigt i den nærværende verden (Titus 2:11-12).
  1. Brug ikke din frihed i Kristus som en anledning til at blive involveret i kødets gerninger (Gal. 5:1, 13).
  1. Moses lov var god og hellig fordi den fuldbyrdede det formål som den var skabt for (1Tim. 1:8-11).
    1. Den Hellige Ånd leder dig under nåden til hele sandheden. (Hebr.10:24-26 ).
    2. Sandheden er at Jesus er det eneste afgørende offer for synd.
    3. Apostlen Paulus lod de messianske jøder vide at når de ønskede at fortsætte med at ofre dyr for deres synd, var der ikke mere at komme efter, fordi de ignorerede den sandhed Jesus nu var det eneste offer for al synd.
      1. Hvis du ignorerer sandheden at Jesus og Han's blod nu er det ultimative offer, er alle andre ofre du gør for din synd irrelevant (sagen uvedkommende).
  1. Gud døde det gamle menneske og skabte dig som en ny skabning med en ny genskabt ånd (Rom. 8:16-17).
    1. Du må tage imod den nye identitet som Helligånden prøver at give dig vidnesbyrd om.
    2. Den udvendige adfærd forvandler ikke den indre adfærd på en person der er født påny.
    3. Når du er i Kristus er du fælles arving med Ham.
    4. Den troendes stilling under den nye pagt er at hvile i Kristi fuldbragte værk.
Skrift Henvisning:
  • Rom. 7:6
  • Hebr. 8:10
  • Titus 2:11,12
  • Gal. 5:1,13
  • 1Tim.1:8-11
  • Hebr. 10:24-26
  • Rom. 8:16,17
    til Nåden i Rom. 12
    OP